dinsdag 10 april 2012

Ik lijk liever op een aap

Ik ben begonnen in het boek 'Geleerd & Gelovig' van Cees Dekker, waarin hij 22 wetenschappers aan het woord laat over "hun leven, werk en God". In het boek staat bijvoorbeeld een bijdrage van Sander van Doorn, theoretisch bioloog. Hij gelooft in evolutie én in God (net als Andries Knevel die onder druk van de EO-achterban zijn standpunt moest herroepen - maar natuurlijk heus niet opnieuw creationist is geworden). In het boek geeft hij aan dat dit wel enige problemen oproept. Die problemen zijn voor mij: zonder historisch scheppingsverhaal geen Adam en Eva, geen sprekende slang, (geen duivel als extern wezen?), geen zondeval, geen gevallen schepping, geen noodzaak en dus ook geen uitverkiezing tot verlossing voor iedere mens zoals in de calvinistische traditie (met dank aan Franciscus Gomarus) geleerd wordt. En misschien ook wel: geen lichamelijke opstanding, geen wederkomst, geen nieuwe hemel en aarde? The story of my recent life.

Bij het lezen van een aantal recensies over het boek, irriteerde ik me trouwens aan het gebruik van de term Bijbelgetrouw:"In de toegevoegde bijdrage van premier Balkenende zegt die dat geloof en wetenschap dichter bij elkaar staan dan vaak wordt gedacht, omdat beide zoeken naar een waarheid 'die we nooit helemaal kunnen pakken, maar er wel is'. Over zo'n uitspraak zullen veel Bijbelgetrouwe gelovigen waarschijnlijk hun wenkbrauwen fronsen." De uitspraak van Balkenende lijkt me nou juist bijzonder bijbelgetrouw. Als je de Bijbel namelijk in zijn geheel leest en de inhoud kritisch afweegt tegen de realiteit, kom je tot maar één mogelijke conclusie: het verhaal is er, het is in bepaalde opzichten waar en van waarde, maar tegelijkertijd onbegrijpelijk.

Mijn favoriete bijbelboek is sinds jaar en dag Prediker. Prediker ziet de wereld voor wat hij (volgens mij dan...) is: een absurde bedoening. Niet te vatten, niet inzichtelijk te maken. In essentie zinloos zelfs. IJdelheid. Damp. Wind. Daarom: geniet er maar van, zolang je kan. Het leven duurt al kort genoeg. En probeer er je eigen subjectieve zin aan te geven. De Byrds zongen er een leuk liedje over: Turn! Turn! Turn! En Greg Gilpin schreef er een prachtig koorarrangement voor: "There is time" met als afsluitende woorden: And all is beautiful. It is simply beautiful in its own time. (Ik heb hieronder een Youtube-filmpje geplakt, maar eigenlijk vind ik de SSAA-uitvoering (ladies only) mooier. Die is hier te beluisteren: kies voor Music 2008, There is a Time SSAA).

Over het eeuwige leven rept Prediker niet. Wat een verademing. What you see is what you get. Als Bijbelgetrouw mag je zoiets natuurlijk nooit zeggen, want het nieuwe testament rept over een heel andere anticlimax van het menselijk verhaal. Dan maar niet bijbelgetrouw?!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten